Camelia Shiseido
15
October 2013
The Shiseido House
Share

Shiseido: Kunstneriske pionerer fra dag én

SHISEIDO har helt siden starten kombinert kunst og skjønnhet med vitenskap og profesjonelle innovasjoner, gjennom en kunstnerisk følsomhet som fortsatt er unik,  den dag i dag.

Selskapets kunstneriske retning ble lansert av grunnleggerens sønn, Shinzo Fukuhara, i1915.  Hans visjon bragte frem den berømte kameliablomst-logoen, og kun et år etter ble han inspirert av sin kreative ånd til å opprette en av historiens første reklameavdelinger. Arbeidet som ble gjort av denne kreative gruppen er legendarisk blant designere enda den dag i dag.

I 1919 markerte opprettelsen av The Shiseido Gallery i Ginza, Tokyo, nok en etappe i denne bevegelsen/ Dette er et sted der unge kunstnere kan vise frem sine arbeider, og det ble virkelig starten på SHISEIDOs lange historie som kunstens beskytter. Nesten et århundre etter åpningen er det det eldste, ikke-kommersielle galleriet i Japan.

The SHISEIDO Art House åpnet sine dører i 1978 i Kakegawa City, Shizuoka.  Dette kunstmuseet, som ble designet av Taniguchi Yoshio (som også står bak MOMA i New York) rommer arbeid av malere, skulptører og håndverkere som tidligere stilte ut i SHISEIDO Gallery. The SHISEIDO Art House kunstneriske verdi ble belønnet i 2010 da bygningen vant The Japan Institute of Architects’ 9th JIA 25 Year Prize blant annet for å hedre “de mennesker som har bidratt til å dyrke frem en så vakker bygning’’.

SHISEIDO Corporate Museum ble innviet i 1992 for å markere SHISEIDOs 120. årsjubileum, og har i gjennomsnitt 25 000 besøkende hvert år. Kolleksjonen omfatter emballasje, produkter, reklame pg prøver av absolutt alt det SHISEIDO har skapt i bedriftens lange historie.

Fra kurvene til eskene som inneholder kosmetikkproduktene og som representerer kameliaens form, til de elegante, begrensede utgavene og nøye uttestede førsteklassespakkene – 17. april 2012 vant SHISEIDO berømmelse under prisseremonien The Luxe Pack Art of Packaging Award i New York.