Camelia Shiseido

En historie om å dele skjønnhet

Shiseido har en rik og levende historie, mer enn bare en kosmetikkmerkevare. I over 140 år har selskapet alltid gitt inspirasjon ved å være innovative og kreative i å produsere tidløse produkter og er fortsatt en leder innen skjønnhet og hudpleie. På denne siden kan du lese mer om de mange milepeler som gjør Shiseido til det ikoniske selskapet det er i dag.

1872

1872

Arinobu Fukuhara etablerer Japans første apotek i vestlig stil i Ginza, Tokyo.
Han var 23 år gammel, og ønsket å tilby produkter av høy kvalitet fra vestlige farmasøytisk vitenskap. Han drømte om en ny måte å drive en virksomhet på som var uavhengig av eksisterende medisinsk praksis.

1897

1897

Introduserer sitt første kosmetikkprodukt. Eudermine, et ansiktsvann som ble kjent som "Shiseido's røde vann" på grunn av sin farge, skulle forebygge tørr hud. Produktet selges fortsatt i dag med en forbedret formulering.

1916

1916

Åpner en egen kosmetikkbutikk ved siden av apoteket i Ginza, Tokyo.
I etasjen over butikken ble det bygget en designavdeling og et forskningslaboratorium for å arbeide med kvaliteten på design og produktutvikling.

1917

1917

Introduserer “Seven Color Face Powder”, med en art-deco inspirert åttekantet emballasje, produktet var det første i Japan som gjorde at alle kunne matche sin naturlige hudtone, isteden for å bli bleke av et hvit pudder.

Den første autentiske duften som ble laget av en Japansk parfymør var "Hanatsubaki" duften. Duften hadde noter av japanske blomster som Kamelia, Plum og Wisteria. Duften ble tappet på ekstravagante flasker av krystall.

1919

1919

Åpner Shiseido Gallery, som nå er det eldste eksisterende kunstgalleriet i Japan.

1931

1931

Eksporterer kosmetikk til Sørøst Asia; starter en fullverdig internasjonal virksomhet.

1939

1939

Tredje etasje i Shiseido sin forsknings- og utviklingslab blir fullført, og omgjør designavdelingen til et fullt fungerende laboratorium.

1959

1959

Grunnlegger Shiseido Beauty Academy i Japan.

1977

Shiseido sponser moteshowet “Paris Six”, som bringer seks franske designere til Japan for å presentere sine kolleksjoner. Dette førte til at interessen for Shiseido sin teknologi og makeup-kvalitet ble større i moteindustrien i Paris, og selskapet ble bedt om å gjøre hår og makeup for flere store Paris kolleksjoner.

1980

Shiseido knytter til seg den franske artisten, Serge Lutens som Image Creator. I tillegg til å bidra til merkets visuelle kampanjer, la Lutens også sine hånd på merkets farge utvalg og spilte en viktig rolle i merkevarestrategien gjennom å skape en internasjonal identitet for Shiseido sine produkter.

1985

På anmodning fra New York Fashion Institute of Technology (FIT), ble “The Art of Beauty” utstillingen som viser Shiseido sine reklameplakater arrangert som en del av 20-års markeringen for opprettelsen av Shiseido Cosmetics America. Visueller og plakater, samt produktemballasje ble vist frem i moderne omgivelser. Det ble gitt svært gode kritiker på de originale kunstneriske kvalitetene i Shiseido sitt reklamemateriell.

1986

1986

Arrangerer Shiseido Exhibition of Advertising Art (Musée de la Publicité i Paris).
Shiseido's design hadde et unikt visuelt uttrykk som en kombinasjon mellom tradisjonell japansk kultur, og fransk art nouveau og art deco, og fikk vært gode tilbakemeldinger fra det franske folk.

1989

Arrangerer International Forum on “Successful Aging”.
Forumet ble holdt hvert år frem til 2005 med det formål å dele ulike funn og kompetanse som Shiseido har tilegnet seg gjennom sin forskning og utvikling.

1992

1992

Blir en av de første selskapene som etablerer en skriftlig bedriftspolicy knyttet til miljøspørsmål. Policyen var Shiseido sin forpliktelse til Jorden og beskrev et ønske om å "live beautifully" samtidig som man bidrar til det globale miljøet.

2011

2011

Åpner "SHISEIDO THE GINZA".
Som det første dedikerte sentrum for skjønnhet, tilbyr Shiseido sin konseptbutikk tjenester som symboliserer kunnskap og erfaring tilegnet over mange år. Butikkens motto er: "The place to find the undiscovered you.”

2013

2013

Blir anerkjent som et eksepsjonelt selskap for sin informasjon om klimaendringer, og har oppnådd en posisjon i “Climate Disclosure Leadership Index.”